Wydrukuj tę stronę

Co działa, a co nie działa w reklamie gabinetu?

pkik_1

Przeprowadziłem ostatnio badania ankietowe na temat sposobów promocji gabinetu kosmetycznego. Pytałem, jakie sposoby reklamy działają, a jakie nie przynoszą efektów. Wnioski z badań pozwolą Ci zredukować wydatki na nieefektywne formy reklamy i skupić się na tych najbardziej skutecznych.

 

Co działa najgorzej?

 

Panorama Firm
Wszyscy ankietowani, którzy stosowali reklamę w Panoramie Firm stwierdzili, że nie przynosi ona żadnych efektów. Nic dziwnego. Książkowe wydanie PF to relikt przeszłości. Dzisiaj każdy szuka ofert w Internecie. Wydawanie pieniędzy na reklamę w książkach telefonicznych to wyrzucanie pieniędzy w błoto. Zdecydowanie odradzam.

 

Reklama w prasie

 

Na drugim miejscu nieskuteczności uplasowały się reklamy w prasie. Generalnie reklama prasowa nie jest zła, jednak trudno zrobić dobrą kampanię dla lokalnego gabinetu. Taka reklama musi być odpowiednio zredagowana i przygotowana. Nie bez znaczenia jest też wybór gazety. Największym minusem reklam prasowych jest ich wysoka cena i duże rozproszenie targetu. Płacimy dużo i docieramy do bardzo szerokiej grupy odbiorców, która wcale nie musi pokrywać się z grupą docelowa klientów gabinetu. Jeśli nie wynegocjowałeś atrakcyjnej ceny odpuść sobie reklamę w gazetach. To jest zbyt drogie i nieprecyzyjne narzędzie promocji.

 

Telebimy

 

Dużą popularność zdobywają ostatnio wielkie kolorowe telebimy umieszczane w ruchliwych miejscach miast. Wydawałoby się, że to idealna promocja – krzykliwa i widoczna. Trudno jej nie zauważyć przejeżdżając samochodem lub przechodząc obok. Jednak jest ona zupełnie nieskuteczna. Kto ma czas i ochotę oglądać reklamy spiesząc się na spotkanie lub do pracy? Trudno w ten sposób zapamiętać szerszy komunikat wraz z numerem telefonu i adresem. To dobre dla dużych firm, które promują swoją markę, ale dla lokalnego gabinetu to strata pieniędzy.

 

Plakaty, banery

 

Podobną funkcję, co telebimy spełniają plakaty. Są jednak znacznie mniej widoczne. Akcja plakatowa odniesie sukces, jeśli zaplakatujesz całe miasto ogromnymi plakatami. To jednak może być gigantyczny wydatek. Pojedyncze plakaty w różnych miejscach będą niezauważalne w morzu innych reklam. Warto jednak zainwestować w atrakcyjną reklamę zewnętrzna w bezpośredniej bliskości gabinetu.

 

pkik_2Reklama banerowa w Internecie

 

Siłą Internetu jest to, że użytkownicy sami dokonują wyboru tego, co czytają. Banery działają na przekór temu prawu. Czytam artykuł na temat gospodarki a tu nagle wyskakuje baner salonu kosmetycznego. Hola, hola… jeśli zechce to sam odszukam informacje o salonach, a stronę z wyskakującymi banerami po prostu wyłączam. Reklamy banerowe skutkują tylko przy dużych budżetach, które dla gabinetów są poza zasięgiem.

 

Różnie z tym bywa

 

Kolejna grupa działań to takie, które w pewnych przypadkach działały bardzo słabo, a w innych doskonale.

 

Ulotki

 

Moim zdaniem jest to doskonały sposób promocji. Zalety ulotek to przede wszystkim możliwość dokładnego targetowania. Jeśli znasz już swoich docelowych klientów, wiesz kim są, czym się zajmują, co robią po pracy itp. to dzięki tym informacjom możesz dokładnie sprecyzować miejsca dystrybucji ulotek i w ten sposób dotrzeć do tych osób których szukasz. Akcje ulotkowe są także niedrogie, to kolejny atut. Dlaczego więc w wielu firmach to nie działa? Wszystko zależy od samej ulotki i sposobu dystrybucja.Ulotka powinna być odpowiednio zaprojektowana, a miejsca i sposób ekspozycji starannie dobrany. Jeśli rozdajesz ulotki na ulicy przypadkowym przechodniom nie licz na duże efekty!

 

Rabaty i obniżki cen zawsze wzbudzają zainteresowanie. Jednak czasami, co za dużo to nie zdrowo. Zbyt częste i zbyt duże przeceny przyzwyczajają klienta do niskich cen, który już więcej nie zaakceptuje normalnej ceny. Stąd taka słaba skuteczność akcji typu Groupon. Mimo dużego zainteresowania nowych klientów nie przekłada się to na wzrost przychodów w dłuższym okresie. Rabaty należy stosować z wyczuciem i ostrożnie. Buduj coś w rodzaju http://www.boneter.pl”>systemu lojalnościowego (sprawdź www.boneter.pl). Staraj się raczej nagradzać klientów niż zachęcać za wszelką cenę obniżając drastycznie swoją marżę.

 

Targi i pokazy

 

Doskonały sposób do zaprezentowania swojej oferty i poznania nowych klientów. Jednak także tutaj zarówno forma prezentacji jak i dobór miejsca ma kluczowe znaczenie.

 

Co działa najlepiej?

 

Prawie wszyscy jednogłośnie wskazali na Internet, a którym za chwilę. Najpierw jednak przytoczę słowa Konfucjusza: „Powiedz mi, a zapomnę, Pokaż mi, a zapamiętam, Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.” Te słowa najlepiej oddają ideę zabiegów pokazowych, które prawie zawsze skutkują wzrostem przychodów:

 

Zabiegi próbne

 

Możliwość doświadczenia to najlepsza forma przekazywania wiedzy. W tym przypadku jest to wiedza o salonie, zabiegu i jego skuteczności. Testowy zabieg czy to w formie darmowego zaproszenia lub specjalna wersja zabiegu sprzedawana w niskiej cenie eliminuje ryzyko klienta i sprawia, że wizyta w gabinecie szybko staje się faktem.Powrót do salonu, w którym już się było jest znacznie łatwiejszy niż wyprawa do zupełnie nowego miejsca.

 

Internet

 

.. to potęga! Wszystkie poprawne działania związane z reklamą internetową przynoszą dobre efekty. Na początek musisz mieć poprawnie zbudowaną stronę. Jeśli to zrobiłeś zarówno pozycjonowanie jak i płatne linki AdWords przyprowadzać będą do Twojej recepcji nowych klientów. Co najważniejsze, przy tego typu reklamie możesz dowolnie ustalać wysokość wydatków. Nawet 500 zł wydane na kampanie AdWords skutkować będzie nowymi kontaktami.

 

Jaki z tego morał?

 

Jeśli jeszcze nie stosujesz reklamy internetowej zacznij pozycjonować swoją stronę. Rozważ udział w kampanii Adwords lub zakup mailingu. To naprawdę działa!
Jeśli płacisz za reklamy prasowe, a narzekasz na brak klientów od razu z tego zrezygnuj. Nie inwestuj w wynalazki typu telebimy itp. Popracuj nad projektem ulotek i starannie wybierz miejsca dystrybucji.

 

Jeśli chcesz poznać bardzo skuteczną strategię zdobywania klientów wejdź na stronę: System Zdobywania Klientów dla Salonu Kosmetycznego

 

Więcej na www.boneter.pl


Oceń ten artykuł
(12 głosów)