niedziela, 29 grudnia 2024
Miło Cię widzieć!

PROFESJONALIZM I WIEDZA PONAD WSZYSTKO

2ecf83_47b0330ca9b920007a97fbb227bdaab2.jpg_srz_685_405_85_22_0.50_1.20_0.00_jpg_srzDo kosmetyczki  idziemy z zamiarem i nadzieją poprawy swojego wyglądu, a co za tym idzie i samopoczucia. Niektóre takie wizyty kończą się jednak niezadowoleniem, spowodowanym źle dobranym lub wykonanym zabiegiem,  albo brakiem jego oczekiwanych bądź zachwalanych efektów. Niestety zdarzają się też przypadki poważnych błędów, które skutkują oszpeceniem lub uszczerbkiem na zdrowiu.

W Polsce nie ma do końca jasnych przepisów określających kompetencje i zakres obowiązków kosmetyczek. Wystarczy znaleźć lokal, wyposażyć go w nowocześnie i ekskluzywnie wyglądający sprzęt oraz zgłosić rozpoczęcie działalności gospodarczej. Dobrze jest zapisać się na jakiś, choćby trzymiesięczny kurs i powiesić w gabinecie dyplom jego ukończenia. Nic zatem dziwnego, że liczba kobiet oszpeconych w wyniku źle przeprowadzonych zabiegów zaczyna niepokojąco rosnąć.

 

Zwykły certyfikat ukończenia trzymiesięcznego kursu w Szkole Doskonalenia Zawodowego nie jest  żadną gwarancją umiejętności kosmetycznych i na wszelki wypadek lepiej jest unikać takich kosmetyczek, zwłaszcza, gdy planujemy poważniejsze zabiegi. Znacznie bezpieczniej możemy czuć się u tych, które mają ukończone studium, trzyletnie studia licencjackie, posiadają tytuł mistrza lub czeladnika w rzemiośle kosmetycznym, choć to wszystko i tak zależy od uczciwości, zaangażowania i praktyki. Jeśli mamy poddać się bardziej skomplikowanemu zabiegowi, warto zapytać o dodatkowe zaświadczenie o odbyciu kursu przygotowującego do wykonywania tego właśnie zabiegu. Dobrze jest przed rozpoczęciem zabiegu zapytać o jego przebieg i preparaty, jakie będą stosowane, kosmetyczka nie powinna uchylać się od odpowiedzi, lecz dokładnie i cierpliwie wyjaśnić, co będzie po kolei robiła. Bardzo ważną sprawą są wszelkie narzędzia, które muszą być odkażane po każdej klientce.

 

kosmetyczka2.jpgWiększość wypadków, z którymi można spotkać się w gabinecie kosmetycznym jest wynikiem błędnej diagnostyki, nieodpowiedniego doboru zabiegu lub złego jego wykonania. Uszkodzenia termiczne, chemiczne i mechaniczne to jedne z najniebezpieczniejszych, ale są i takie powikłania po zabiegowe, które wynikają z niesterylnych narzędzi, ręczników itp., po prostu braku zachowania higieny.

 

Powikłania po zabiegach laserowych przeprowadzonych przez niedouczonych absolwentów lub  kosmetyczki amatorki nie należą do rzadkości. Zdarza się, że osoba obsługująca urządzenie nie zdaje sobie sprawy z siły lasera. Brakuje jej podstawowej wiedzy, choćby takiej, że powinna zaniechać zabiegu, jeżeli na skórze są jakiekolwiek uszkodzenia: skaleczenie, otarcie naskórka, stan zapalny, wypryski itd., gdyż w tych miejscach mogą powstać szpecące przebarwienia. Najpoważniejszym powikłaniem po zastosowaniu lasera przez nieodpowiedzialne kosmetyczki są rozległe blizny, których zazwyczaj nie można zlikwidować.

 

Także niewłaściwie wykonany peeling za pomocą kwasów powoduje przebarwienia lub zmianę pH skóry. Kwasy niezneutralizowane na czas, bądź ich zbyt duże stężenie użyte do zabiegu  mogą znacznie poparzyć skórę co w efekcie pozostawi blizny. Podobne powikłania powstają w wyniku prób leczenia trądziku
Wizyta w „byle jakim” gabinecie kosmetycznym może zakończyć się - w zależności od wykonywanego zabiegu - poparzeniem skóry, bliznami, zakażeniem, zarażeniem wirusem HIV lub wirusowym zapaleniem wątroby typu B.

 

Niekiedy też kosmetyczki biorą się za zabiegi, które może wykonywać jedynie lekarz (np. zastrzyki z botoksem, usuwanie blizn i znamion), nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że takich pań należy bezwzględnie unikać.

 

Jeśli doszło już do popełnienia błędu przez kosmetyczkę, należy jak najszybciej udać się do dermatologa na obdukcję, a potem ponownie do gabinetu kosmetycznego, bo jeśli ma on wykupioną polisę ubezpieczeniową, jest szansa na polubowne załatwienie sprawy. Jeśli nie, należy zgłosić się do Federacji Konsumentów lub od razu do sądu. W przypadku, gdy nastąpiło zakażenie lub zauważyło się, że narzędzia nie były dezynfekowane; fakt ten powinno się zgłosić w najbliższym oddziale Sanepidu.

 

1345218451_429713667_2-Zdjecia--Profesjonalna-kosmetyczka-Warszawa-Centrum-zabiegi-kosmetyczne-w-N25.jpgBardzo liczne eksperymenty psychologiczne potwierdzają, że im bardziej kosmetyczka, jest kompetentna, tym bardziej klienci są pod jej wpływem i tym bardziej skłonni są uznać ją za wiarygodną. Kosmetyczka powinna więc posiadać perfekcyjną wiedzę na temat skóry i zabiegów na niej, a także umiejętności rozwiązywania standardowych i niestandardowych problemów występujących w trakcie trwania wizyty w salonie kosmetycznym. Powinna być postrzegana przez klientów jako ekspert, wybitny fachowiec. Bardzo ważnym momentem prezentacji siebie i swoich kompetencji jest pierwsze spotkanie z klientem. Już wtedy zainteresowany zabiegiem dokonuje oceny kosmetyczki  i decyduje się na wizytę u niej, bądź nie. Właściwe przyjęcie potencjalnego klienta i zaprezentowanie swojej obszernej wiedzy spełnia dwie zasadnicze funkcje. Pierwszą jest poczucie bezpieczeństwa, jakie odczuwa klient. Pamiętać bowiem należy, że wizyta u kosmetyczki szczególnie ta pierwsza, w jakiejś mierze zaburza to poczucie. Klient znajduje się nagle w nowej sytuacji, często nie zna kosmetyczki, ma namiar na gabinet z ogłoszenia czy z reklamy. To oczywiście rodzi niepewność i lęk. Kosmetyczka dzięki swej wiedzy i umiejętnemu jej przekazaniu, staje się z jednej strony opiekunem, a z drugiej fachowcem. Drugą funkcją kompetencji jest wiarygodność. Ktoś, kto wiele wie, jest godny wiary, że to co mówi, robi i co sugeruje innym, jest prawdziwe i godne uwagi.

 

Zachowanie kosmetyczki musi być podporządkowane przede wszystkim jednemu celowi: wywołać w kliencie pozytywne emocje wobec własnej osoby. Kosmetyczka powinna być lubiana, doceniana bądź nawet podziwiana, bowiem klienci są skłonni wierzyć i słuchać tych, do których żywią sympatię. Relacje oparte na zasadach służbowej zależności czy emocjach negatywnych jak strach czy lęk, są w sytuacji wizyty w salonie kosmetycznym niewskazane. Dla zdecydowanej większości klientów ma to być miłe, relaksujące, a co najważniejsze – bezstresowe doznanie. Kosmetyczka powinna zwracać uwagę na klienta i okazywać zainteresowanie jego osobą.

 

Red. Port.

Oceń ten artykuł
(9 głosów)