Polska Kosmetologia i Kosmetyka to najszybciej rozwijający się portal branżowy w Polsce. Istniejemy na rynku mediów internetowych już od 10 lat i posiadamy ugruntowaną pozycję w kategoriach związanych z branżą Beauty. W naszym portalu znajdą Państwo tysiące ciekawych artykułów związanych z branżą kosmetyczną, medycyną estetyczną oraz spa. Prezentowane przez nas materiały pełnią funkcje edukacyjną i doradczą. PKIK24.pl to doskonałe miejsce na prezentację Państwa marki a także na reklamowanie oferowanych produktów.
Ministerstwo Rozwoju w konsultacji z GIS, Związkiem Przemysłu Kosmetycznego oraz Izbą Kosmetologów.
Celem wdrażanych procedur jest:
-
Dodatkowe zwiększenie bezpieczeństwa pracowników (obsługi) muzeów/galerii sztuki oraz zwiedzających.
-
Minimalizowanie ryzyka zakażenia pracowników (obsługi) oraz zwiedzających.
-
Ograniczenie liczby kontaktów na terenie muzeum/galerii sztuki w danym przedziale czasowym,
w ramach zabezpieczenia przed możliwym zakażeniem. -
Kompleksowe działanie przeciwepidemiczne dostosowane do etapu zaawansowania stanu epidemii.
Wytyczne zostały podzielone na cztery części:
-
Zapewnienie bezpieczeństwa pracowników i klientów gabinetu kosmetycznego, podologicznego oraz manicure i pedicure.
-
Zapewnienie bezpieczeństwa w obiekcie.
-
Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem pracownika.
-
Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u pracownika/klienta zakażenia koronawirusem
Zapewnienie bezpieczeństwa pracowników i klientów gabinetu kosmetycznego podologicznego oraz manicure i pedicure, w szczególności poprzez:
-
Ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych; spotkania powinny być przeprowadzane przy otwartych oknach z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości pomiędzy osobami (minimum
2 m); preferowany kontakt telefoniczny oraz mailowy. -
Reorganizację gabinetu, uwzględniając zachowanie bezpiecznych odległości, dystansowania społecznego i rozdzielenia stanowisk, zwłaszcza we wszystkich częściach wspólnych.
-
Organizację stanowisk pracy z uwzględnieniem wymaganego dystansu przestrzennego między pracownikami (minimum 2 m). W przypadku braku możliwości zapewnienia minimum 2 m odległości pomiędzy stanowiskami, rekomendowane zainstalowanie ekranów ochronnych (przepierzenia, ścianki) pomiędzy stanowiskami. Dodatkowe przepierzenia powinno się zastosować
na stanowiskach manicure, w celu oddzielenia personelu od klienta. Przepierzenie musi umożliwić przełożenie dłoni. -
Zachowania bezpiecznej odległości (rekomendowane są 2 metry) między innymi klientami/pracownikami (włączając stanowiska pracy). Dystans ten może być zmniejszony tylko wtedy, gdy wymaga tego realizacja usługi i stosowane są inne środki ochrony indywidualnej.
-
Zachowanie bezpiecznej odległość w pomieszczeniach dla personelu; umieszczenie
w nich płynów do dezynfekcji w celu oczyszczenia każdej dotykanej powierzchni
2-3 razy w ciągu dnia pracy i na koniec każdej zmiany personelu. -
Rozłożenie w czasie zaplanowanych wizyt, aby zmniejszyć liczbę osób przebywających w salonie w tym samym momencie. W gabinecie może przebywać tylko tylu klientów, ile jest stanowisk do ich obsługi.
-
Organizację trybu pracy z uwzględnieniem systemu zmianowego i rotacyjnego oraz niezbędnej rezerwy kadrowej, na wypadek wzrostu ryzyka epidemicznego (działania rekomendowane). Dopuszczalna jest praca tego samego zespołu przez cały dzień.
-
Ograniczanie praktykowanych wizyt domowych; świadczenie usług jedynie
na terenie lokalu, w którym zapewnione są normy higieniczne i sanitarne. -
Wprowadzenie (rekomendowane) codziennych procedur przeprowadzania
i dokumentowania wywiadu, w szczególności o braku wstępowania objawów chorobowych u pracownika/osoby świadczącej usługi oraz o braku kontaktu z osobą, która miała widoczne objawy chorobowe lub była narażona na kontakt z osobą zakażoną. -
Wytyczne dla pracowników:
-
Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem.
-
Nosić strój specjalistyczny podczas wykonywania zabiegu:
-
okrycie wierzchnie jednorazowe zabezpieczające całe ciało (np. fartuch jednorazowy) lub odzież tekstylna zmieniana po każdym kliencie;
-
czepek jednorazowy lub zastępczo inne rozwiązanie spełniające jego funkcję;
-
maseczka ochronna;
-
przyłbica/gogle lub zastępczo inne rozwiązanie spełniające jego funkcję;
-
rękawiczki – obowiązkowe noszenie rękawiczek przy wykonywaniu usługi (rękawiczki zmieniane lub dezynfekowane każdorazowo po wykonaniu usługi) – jeśli rodzaj wykonywanego zabiegu na to pozwala.
-
Regularnie często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
-
Podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką –
jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce. -
Starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
-
Dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym dniu pracy. Należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych jak słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurka oraz sprzętu, który wykorzystywany jest podczas zabiegu.
-
Regularnie (kilka razy w ciągu dnia) czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci, np. klamki drzwi wejściowych, poręcze, blaty, oparcia krzeseł.
-
Unikać dojazdów do pracy środkami komunikacji publicznej, jeżeli istnieje taka możliwość.
-
Nie używać telefonów komórkowych w trakcie wykonywania usługi.
-
Dotykać wyłącznie przedmiotów niezbędnych do wykonania zabiegu w gabinecie zabiegowym w trakcie wykonywania usługi.
-
Wytyczne do klientów:
-
Nosić osłonę nosa i ust, ewentualnie przyłbicę oraz rękawice ochronne (jeśli jest to możliwe, ze względu na rodzaj wykonywanego zabiegu).
-
Nie używać telefonów komórkowych w trakcie wykonywania usługi.
-
Zapewnienie pakietu dla klienta w zależności od rodzaju wykonywanego zabiegu:
-
rękawiczki jednorazowe (jeśli nie posiada własnych),
-
maskę jednorazową lub zastępczo inne rozwiązanie spełniające jej funkcję
(jeśli nie posiada własnej), -
czepek jednorazowy lub zastępczo inne rozwiązanie spełniające jego funkcję (opcjonalnie w zależności od rodzaju wykonywanego zabiegu),
-
peniuar jednorazowy lub zastępczo inne rozwiązanie spełniające jego funkcję (opcjonalnie w zależności od rodzaju wykonywanego zabiegu),
-
bieliznę jednorazową (opcjonalnie w zależności od wykonywanego zabiegu),
-
śliniak/podkład jednorazowy do gromadzenia odpadów niemających kontaktu
z krwią (opcjonalnie w zależności od wykonywanego zabiegu).
Zapewnienie bezpieczeństwa w obiekcie, poprzez:
-
Umieszczenie w widocznym miejscu przed wejściem informacji o maksymalnej liczbie klientów, mogących jednocześnie przebywać w gabinecie oraz o przyjętych środkach ochrony i procedurach, tak aby klient mógł się z nimi zapoznać przed wejściem do salonu.
-
Zapewnienie klientom środków do dezynfekcji (płyny dezynfekcyjne) w obszarze recepcji/kasy i przy wejściu.
-
Dopilnowanie, aby klienci dezynfekowali dłonie, zakładali rękawice ochronne, oraz posiadali ochronę zakrywającą usta i nos.
-
Wywieszenie w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych instrukcji dot. mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji – instrukcje dezynfekcji rąk.
-
Zapewnienie sprzętu i środków oraz monitorowanie codziennych prac porządkowych,
ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekowania powierzchni dotykowych - poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w pomieszczeniach pracy i w pomieszczeniach do spożywania posiłków, umycie podłogi oraz wymianę/dezynfekcję narzędzi/sprzętu. Jeśli klient wypełnia osobiście formularze lub podpisuje zgody na zabieg, dezynfekowanie długopisów. -
Ograniczenie wystroju gabinetu do minimum; pozostawienie, w miarę możliwości,
jak największej ilości powierzchni płaskich, możliwych i szybkich do zdezynfekowania -
Zapewnienie, w miarę możliwości, wietrzenia nieklimatyzowanych pomieszczeń.
-
Rezygnację z serwowania kawy i herbaty. Sugerowane jest zapewnienie wody do picia w opakowaniach jednorazowych lub podawane przez personel w kubkach jednorazowych z dystrybutora.
-
Przygotowanie stanowiska pracy:
-
umieszczenie zestawu akcesoriów jednorazowych dla klienta na szafce zabiegowej o łatwo zmywalnej powierzchni, na jednorazowym podkładzie
(np. podfoliowanym). -
zestaw w zależności od rodzaju zabiegu może zawierać np.:
-
tackę jednorazową lub zastępczo inne rozwiązanie spełniające jej funkcję,
-
chusty flizelinowe lub zastępczo inne rozwiązanie spełniające jej funkcję,
-
płatki kosmetyczne,
-
w przypadku zabiegów pedicure, manicure i podologicznych - pakiety narzędzi wysterylizowanych w autoklawie,
-
w przypadku zabiegów mikropigmentacji dodatkowo: pierścionek na pigment, moduły i igły, osłonkę zabezpieczającą rączkę urządzenia,
-
przybory typu plastikowe szpatułki, pędzelki zastępujemy jednorazowymi produktami typu jednorazowe szpatułki, patyczki higieniczne.
-
Usunięcie testerów. Warto mieć wizualne instrukcje stosowania produktu i jego korzystnego działania dla klienta.
-
Preferowanie umawianie wizyt zdalnie przez internet/telefon.
-
Umieszczenie na internetowej stronie gabinetu, w mediach społecznościowych,
w aplikacjach mobilnych komunikatu o przyjętych metodach pracy i środkach ochrony. -
Zabezpieczenie urządzenia wykorzystywanego podczas zabiegu; rekomendowane ofoliowanie, które pozwoli na łatwą dezynfekcję.
Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem pracownika
-
Pracownicy/obsługa gabinetu kosmetycznego podologicznego oraz manicure
i pedicure powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112
i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem. -
Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach gis.gov.pl lub https://www.gov.pl/web/koronawirus/, a także obowiązujących przepisów prawa.
-
W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odsunąć go od pracy i odesłać transportem indywidualnym do domu lub w przypadku gdy jest to niemożliwe, pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób. Należy wstrzymać przyjmowanie klientów, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną
i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń. -
Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami gabinetu,
oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.). -
Rekomenduje się stosowanie się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.
Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u pracownika/klienta zakażenia koronawirusem
-
W przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby, jak uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, osoba nie powinna zostać wpuszczona na teren obiektu. Powinna zostać poinstruowana o jak najszybszym zgłoszeniu się do najbliższego oddziału zakaźnego celem konsultacji z lekarzem, poprzez udanie się tam transportem własnym lub powiadomienie 999 albo 112.
-
Zgłoszenie incydentu do kierownictwa obiektu, co umożliwi obsłudze ustalenie obszaru, w którym poruszała się i przebywała osoba, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami obiektu, oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
-
Ustalenie listy pracowników oraz klientów (jeśli to możliwe) obecnych w tym samym czasie w części/ częściach obiektu, w których przebywał użytkownik, i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl, odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.
Załączniki – instrukcje:
- mycia rąk
https://gis.gov.pl/zdrowie/zasady-prawidlowego-mycia-rak/
- dezynfekcji rąk
https://gis.gov.pl/aktualnosci/jak-skutecznie-dezynfekowac-rece/
- prawidłowego zdejmowania maseczki
https://gis.gov.pl/aktualnosci/jak-prawidlowo-nalozyc-i-zdjac-maseczke/
- prawidłowego zdejmowania rękawiczek
https://gis.gov.pl/aktualnosci/koronawirus-jak-prawidlowo-nalozyc-i-zdjac-rekawice/
Rekomendowane pytania przed rozpoczęciem świadczenia usług:
-
Czy w okresie ostatnich 14-dni przebywał(a) Pan(i) za granicą?
-
Czy w okresie ostatnich 14 dni miał(a) Pan(i) kontakt z osobą, u której potwierdzono zakażenie koronawirusem SARS-COV-2 lub podejrzewa się takie zakażenie (np. osoba taka czeka na wynik), bądź z osobą, która przebywa na kwarantannie lub w izolacji lub jest objęta dozorem sanitarno-epidemiologicznym?
-
Czy wykazuje Pan(i) przynajmniej jedną z cech infekcji takich jak: katar, kaszel, podwyższona temperatura, trudności w oddychaniu lub bóle w klatce piersiowej, osłabienie/utrata zmysłu smaku i węchu?
-
Czy wykazuje Pan(i) lub któryś z domowników odpowiednio:
(i) objawy zakażenia koronawirusem SARS-COV-2,
(ii) podobne objawy potencjalnie wskazujące na możliwość zachorowania na COVID-19?
-
Czy jest Pan(i) odpowiednio:
(i) podejrzany/a o zakażenie koronawirusem SARS-COV-2 (w tym osobą oczekującą na wynik badania w tym zakresie);
(ii) osobą przebywającą na kwarantannie lub w izolacji lub objętą dozorem sanitarno-epidemiologicznym?
W przypadku choć jednej odpowiedzi „TAK” lub braku udzielenia odpowiedzi na co najmniej jedno pytanie, może zostać zidentyfikowane podwyższone ryzyko zakażenia. W takiej sytuacji pracownik lub osoba świadcząca usługi powinna się powstrzymać od dalszych działań i świadczenia usług w odniesieniu do danego klienta.