sobota, 19 września 2020
Miło Cię widzieć!

Idzie jesień, co z tą witaminą D

Witamina D ma ogromny wpływ na organizm człowieka, niezależnie od wieku. Większość osób kojarzy ją przeważnie z profilaktyką krzywicy u dzieci oraz przeciwdziałaniem osteoporozie wśród osób starszych a to duży błąd. Każdy może być dotknięty niedoborem tej witaminy z różnych przyczyn.

    Wszyscy wiemy, że promieniowanie słoneczne jest głównym źródłem poboru tej witaminy. Niestety nie dla każdego to źródło jest wystarczające.  Wpływ na  proces  syntezy witaminy D w organizmie mają między innymi: pora dnia oraz roku, poziom zachmurzenia, szerokość geograficzna, zanieczyszczenie powietrza, grubość tkanki tłuszczowej, wiek oraz preferencje osobnicze.

     Co do diety najwięcej witaminy D występuje w tłustych rybach morskich, takich jak łosoś, śledź i makrela oraz w tranie i suszonych na słońcu grzybach. Niewielkie jej ilości występują też w nabiale i drożdżach.

     Jeśli zaobserwowaliście u siebie : bóle kości,szybkie przemęczanie się, bóle mięśni, bezsenność,problemy z apetytem, biegunki, nasilające się choroby przyzębia, wzrost ciśnienia tętniczego, przyrost wagi(niekoniecznie równomiernie np. w okolicy talii), ogólne osłabienie,wrażenie „bólu skóry”, obniżoną odporność, problemy z gojeniem się nawet błahych ran, zaburzenia widzenia, niewyjaśnione bóle głowy  warto odwiedzić lekarza rodzinnego i poprosić o skierowanie na badanie. Stężenie witaminy D oraz jej metabolitów  oznacza się z surowicy krwi . Stężenie optymalne to 20-30 ng/ml.

    Niedostateczna ilość witaminy D u dorosłych przyczynia się do osteoporozy i osteomalacji czyli rozmiękania kości. Osłabienia siły mięśni, przez co mogą się pojawiać problemy z chodzeniem, pojawieniem się regularnych bardzo bolesnych  kurczy. Niedobór tej witaminy zwiększa ryzyko rozwoju otyłości, chorób układu krążenia(nadciśnienie, miażdżyca, zawał serca, udar), chorób zapalnych, cukrzycy typu 1 i 2, chorób autoimmunologicznych(reumatoidalne zapalenie stawów, toczeń, stwardnienie rozsiane). Może przyczyniać się do powstawania nowotworów(jelita grubego, piersi, prostaty), zaburzeń psychicznych ( depresja, schizofrenia) i chorób neurodegeneracyjnych(demencja, choroba Alzheimera) przyspiesza proces starzenia się nie tylko skóry ale i organów wewnętrznych.

    Dlatego na ile to możliwe powinniśmy zadbać o ekspozycje na promieniowanie słoneczne od maja do września i suplementację odpowiedniej dawki dla wieku przez pozostałe miesiące roku, ponieważ w Polsce od września do końca kwietnia ze względu na kąt padania promieni słonecznych synteza skórna witaminy D nie jest wystarczająca nawet w słoneczne dni. Jeśli nie mamy zbyt wiele możliwości przebywania na słońcu w ciągu lata suplementujmy witaminę D przez cały rok, najlepiej pod kontrolą lekarza . Zwracajmy uwagę na jakość zażywanych suplementów, nie wszystkie są warte naszych pieniędzy i mogą nie zaspokoić potrzeb organizmu.

Oceń ten artykuł
(2 głosów)