Polska Kosmetologia i Kosmetyka to najszybciej rozwijający się portal branżowy w Polsce. Istniejemy na rynku mediów internetowych już od 10 lat i posiadamy ugruntowaną pozycję w kategoriach związanych z branżą Beauty. W naszym portalu znajdą Państwo tysiące ciekawych artykułów związanych z branżą kosmetyczną, medycyną estetyczną oraz spa. Prezentowane przez nas materiały pełnią funkcje edukacyjną i doradczą. PKIK24.pl to doskonałe miejsce na prezentację Państwa marki a także na reklamowanie oferowanych produktów.
Obiekty na całym świecie odnotowały wzrost liczby gości korzystających z usług SPA w 2011 r. Jednocześnie znalazły sposoby na zwiększenie rentowności swoich obiektów w niepewnych czasach kryzysu. Międzynarodowe Stowarzyszenie SPA (ISPA) w swoim raporcie z grudnia 2011 r. przedstawiło wyniki ankiety przeprowadzonej wśród firm członkowskich z całego świata – hoteli SPA i ośrodków typu day SPA. Celem ankiety było zbadanie najważniejszych trendów branżowych w 2011 r.
Wzrost liczby gości i więcej zadań
Wyniki ankiety są zaskakujące – aż 42% SPA odnotowało wzrost liczby klientów „miejscowych”, a 41% SPA – wzrost liczby gości „przyjezdnych”. Jednocześnie aż 35% respondentów przyznało, że zwiększyło się „obciążenie pracą” i co za tym idzie – liczba etatów w ich ośrodkach. W przypadku 29% SPA, większe „obciążenie pracą” nie doprowadziło do zatrudnienia nowych pracowników, a istotnym wyzwaniem dla menedżerów było obsłużenie większej liczby gości bez ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z zatrudnieniem dodatkowego personelu. Z tym problemem poradzono sobie na różne sposoby.
Najczęściej wskazywanym rozwiązaniem było przeszkolenie pracowników SPA, tak aby mogli pełnić różne funkcje w ośrodkach. Doprowadziło to do rozszerzenia obowiązków personelu i zwiększenia efektywności pracy. Menedżerowie zostali zmuszeni do częstszego opuszczania swoich biur i pracy na recepcji SPA w celu zwiększenia sprzedaży zabiegów i produktów. To samo dotyczyło kosmetyczek i terapeutów, którzy w czasie wolnym od zabiegów odpowiedzialni byli nie tylko za wsparcie sprzedaży, ale czasami również za utrzymanie czystości w obiekcie i gabinetach. Postawiono też na elastyczność godzin pracy, dostosowując ją do potrzeb oraz zaczęto zatrudniać większą liczbę freelancerów na umowy zlecenia, płacąc im tylko za wypracowane godziny. „Tak jak inni, musieliśmy się nauczyć pracować więcej i mądrzej. Musimy nosić wiele kapeluszy, by zachować pracę” – podsumował ten trend jeden z ankietowanych.
Masaż kamieniami odchodzi do lamusa
ISPA zapytała również o popularność różnych kategorii usług i zabiegów. Według raportu, nastąpił wzrost zainteresowania zabiegami na twarz (co być może należy łączyć z szybkim rozwojem kosmetyki estetycznej jako alternatywy dla chirurgii estetycznej). Odnotowano również spadek zainteresowania masażami z użyciem gorących kamieni.
Według nas jest to w pewnym sensie uzasadnione, ponieważ takie masaże znajdują się w menu ośrodków SPA na świecie już od kilkunastu lat. Coraz częściej zatem w ofercie pojawiają się nowe techniki masażu (np. masaż gorącymi muszlami, masaże ajurwedyjskie, terapie z zakresu medycyny chińskiej oraz wiele innych).
Inne istotne tendencje zauważone przez respondentów to coraz większa liczba mężczyzn korzystających z usług SPA oraz rosnąca popularność zabiegów dla par. Trendy te zauważalne są również w Polsce.
Prawdopodobnie jednej z przyczyn rosnącego zainteresowania usługami SPA należy szukać w zjawisku zwanym przez ekonomistów „efektem szminki”, które polega na tym, że w dobie kryzysu ludzie nabywają chętnie dobra powszechnie uważane za luksusowe, ale mniej obciążające dla kieszeni. Być może takim właśnie substytutem dla luksusowego samochodu jest pobyt w SPA.
W artykule wykorzystaliśmy badania przeprowadzone przez International Spa Association (ISPA).
Arkadiusz Dawidowski
Kreator wielu koncepcji SPA.
Wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu.
Źródło: