Polska Kosmetologia i Kosmetyka to najszybciej rozwijający się portal branżowy w Polsce. Istniejemy na rynku mediów internetowych już od 10 lat i posiadamy ugruntowaną pozycję w kategoriach związanych z branżą Beauty. W naszym portalu znajdą Państwo tysiące ciekawych artykułów związanych z branżą kosmetyczną, medycyną estetyczną oraz spa. Prezentowane przez nas materiały pełnią funkcje edukacyjną i doradczą. PKIK24.pl to doskonałe miejsce na prezentację Państwa marki a także na reklamowanie oferowanych produktów.
Aby zrozumieć, czym są zachowania asertywne, warto przyjrzeć się zachowaniom agresywnym i uległym. Gdy jesteśmy agresywni, to jesteśmy skuteczni i pewni siebie, ale nie mamy szacunku dla potrzeb innych. Agresja to z reguły chęć zwrócenia na siebie uwagi lub chęć dominacji nad kimś. Krzyk, ignorancja, przerywanie wypowiedzi lub nie słuchanie innych osób nie przyniesie nam nic po za chwilowym osiągnięciem celu i to nie zawsze. Ludzie w końcu się od nas odwrócą, bo nikt nie lubi być traktowany w ten sposób, nawet jeśli ciągle czegoś od nas chce. Gdy natomiast jesteśmy ulegli, to jesteśmy chętni do pomocy, łagodni i mili dla rozmówcy, ale czujemy, że rezygnujemy ze swoich praw, a więc tak naprawdę z samych siebie. Uległość jest jak wampir, wyssa z nas co się da, a i tak zechce więcej. Uległość to często działanie wbrew sobie, np. kolejny raz pożyczamy komuś pieniądze mimo tego iż nie oddał starego długu, wyręczamy kogoś w pracy, którą to on powinien wykonać. Najczęściej czujemy wtedy frustrację, bezsilność i poczucie winy wobec siebie i otoczenia. Największe problemy z zachowaniami uległymi mają niestety kobiety. W dużej mierze bierze się to z tego, że tak je wychowano-miały być grzeczne, uczynne i miłe, bo takie rzekomo powinny być dziewczynki. Nasiąknięte tymi stereotypami jako osoby dorosłe są czasem bierne, niepewne siebie i zależne od innych. Utarte powiedzenie, że kobieta jest tą słabszą płcią, bardziej emocjonalną i mniej logiczną powoduje pogodzenie się z uległą postawą i niestaranie się obalenie takich stwierdzeń. Takie Panie nie podejmują żadnych inicjatyw, bo z góry zakładają porażkę. Jako matki i żony uczą się być łagodne, wyrozumiałe i cierpliwe. Często też pomagają starszym rodzicom, wspierają dzieci i męża w ich działaniach- zapominają o sobie, o tym, że one też mogą mieć własne zdanie, potrzeby i marzenia. Trudno jest im sygnalizować swoje potrzeby, ponieważ uczone były empatii i wczuwania się w problemy innych. Nawet w pracy, gdy wchodzą w konflikt, starają się ustąpić i łagodnie wycofać. Często też uległość jest wynikiem niskiego poczucia własnej wartości, które kształtuje się już w dzieciństwie po przez relacje z rodzicami i innymi ważnymi dla nich osobami.
Gdy w dzieciństwie nie dostajemy wystarczająco dużo wsparcia, miłości, ciepła, akceptacji to nasze przekonania o sobie są w wielu przypadkach negatywne. Myślimy, że nie zasługujemy na szacunek i uwagę innych, że nasze pragnienia się nie liczą, a nieustanna gotowość by innym nieść pomoc i spełniać ich zachcianki to jedyna droga do zaistnienia w społeczeństwie. Tym samym dajemy przyzwolenie na wykorzystywanie naszej osoby.
Na szczęście jako osoby dorosłe możemy wzmocnić poczucie naszej wartości, czerpiąc siłę z naszych osiągnięć i sukcesów lub po przez pracę z psychologiem. Dla niektórych spotkanie właściwego, mądrego partnera okazuje się lekarstwem na uległą postawę wobec życia. Zdarza się, że musimy odmówić czegoś osobom bliskim i katujemy się przy tym wyrzutami sumienia. Tak nie powinno być, ponieważ mamy prawo do decydowania o sobie i o tym co dla nas na ten czas jest lepsze, ważniejsze. Asertywna odmowa powinna być stanowcza, bezpośrednia i uczciwa, pozbawiona negatywnych emocji. Pamiętajmy, że mamy pełne prawo odmówić np. popołudnia spędzonego z mamą, bo wolimy iść do kina. Ważne jest to by otwarcie i spokojnie przekazać swoją decyzję. Nawet jeśli mama będzie narzekać na nas z tego powodu to nie powinniśmy czuć się winni, bo to nasze życie. Asertywność w miejscu pracy zmniejsza liczbę konfliktów, zapobiega manipulacjom ze strony innych, ułatwia komunikację z współpracownikami, dzięki czemu atmosfera w pracy jest lepsza i możemy spokojnie i w skupieniu realizować swoje cele zawodowe. Pamiętajmy jednak, że asertywna odmowa nie dotyczy poleceń szefa.
Istnieje wiele sposobów na bycie asertywnym wobec proszącego, np.:
- Bądżmy jak „zdarta płyta”. Często zdarza się, że odmawiamy komuś, a on ponownie nas prosi. Nie przywołujmy wtedy kolejnych argumentów i nie tłumaczmy się coraz bardziej ze swej decyzji. Powtarzajmy zdanie które wypowiedzieliśmy na początku, gdy po raz pierwszy odmówiliśmy („ nie pożyczę ci stówki, dopóki nie oddasz wcześniejszego długu”).
- Możemy wybrać opcję nie przeciwstawiania się argumentom osoby proszącej nas o coś. Pokazaniu jej, że szanujemy i rozumiemy to co do nas mówi, ale odmawiamy, bo takie mamy prawo(„ nie pomogę ci siostro przy dzieciach, po mimo iż wspominałaś o tym tydzień temu, bo mam zajęty wieczór”)
- Pomocne przy odmowie może być również wyobrażenie sobie, że jest się słoniem. Wielkim, powoli kroczącym, spokojnym, widocznym, pewnym siebie, ale łagodnym słoniem. Mówimy wtedy wolniej, spokojniej oddychamy, patrzymy rozmówcy prosto w oczy, staramy się wyłączyć wszelkie emocje. Odmawiamy, a jeśli dla proszącego jest to niezrozumiałe, dopytujemy czego nie rozumie w ten sam spokojny, wręcz ociężały sposób. Powtarzamy to co do nas kiedyś powiedział(„ powiedziałeś, że nie jestem wdzięczny”).
Asertywność nie oznacza ignorowania emocji i dążeń innych ludzi, lecz raczej zdolność do realizacji założonych celów mimo negatywnych nacisków otoczenia, racjonalną dbałość o własne interesy z uwzględnieniem interesów innych. Asertywność to obok empatii podstawowa umiejętność wchodząca w skład inteligencji emocjonalnej. Bycie asertywnym popłaca. Nie tylko pozwala nam być sobą, sprawia, że czujemy się silni i lubiani, ale również jest narzędziem, które pozwala nam ochraniać naszą wrażliwość, indywidualność i porozumienie z innymi. Asertywność nie ogranicza się jedynie do wyrażania i obrony naszych praw, ale również do pozytywnego mówienia o sobie oraz przyjmowania w konstruktywny sposób wszelkich uwag, zarówno pozytywnych, jak i krytycznych.
Red.Port.