sobota, 19 września 2020
Miło Cię widzieć!

WYJDŻ NAPRZECIW ZŁOŚCI

gniew-twierdzc_2616825Jedną z rzeczy, których możemy być w życiu pewni, jest to, że prędzej czy póżnej  staniemy wobec sytuacji konfliktowej. Żyjemy wśród ludzi , mamy różne potrzeby i rozbieżne cele, więc często dochodzi do konfliktu interesów.

Konflikt kojarzy się z czymś nieprzyjemnym, z napięciem i negatywnymi uczuciami. Ludzie obawiają się takich sytuacji, więc często wycofują się, wręcz unikają konfrontacji, przemilczając fakt, że coś im nie pasuje czy wzbudza złość. Boją się, że będzie im trudno poradzić sobie ze wzburzeniem i emocjami, że mogą stać się agresywni, sprawić komuś przykrość  i w konsekwencji przestaną być lubiani i akceptowani. Jednak konflikt i konieczność rozwiązywania sytuacji spornych jest naturalną i nieodłączną częścią życia. Ludzie świadomie lub nieświadomie naruszają naszą przestrzeń prywatną, maja odmienne od naszych opinie czy wartości. Jeśli my sami nie określimy, gdzie jest nasze terytorium, którego nie pozwalamy przekroczyć, inni zrobią to za nas, realizując własne cele. Dlatego warto spojrzeć na konflikt jak na coś pozytywnego, jak na szansę rozwoju, pomoc w osiągnieciu marzeń i realizowaniu potrzeb.

 

Jedną z zasad pomocnych w przezwyciężaniu konfliktów jest rozumienie i akceptowanie uczucia złości, które się w nas pojawia. Choć złość wielu ludziom kojarzy się ze złem, i widzą w niej tylko negatywy godne potępienia, to jednak głęboko się mylą. Złość jest naturalnym uczuciem, jest ważną informacją, że ktoś przekracza pewne granice, ze jakaś nasza potrzeba nie jest zaspokojona, że za czymś tęsknimy, czegoś pragniemy. To uczucie daje nam moc i energię, aby przybliżyć się do urzeczywistnienia marzeń, aby zawalczyć o siebie. Bez złości ciężko byłoby nam to osiągnąć. Powstałyby tylko smutek i niemoc, poczucie bezradności i tęsknoty za niespełnionym pragnieniem. Dlatego, gdy pojawia się złość, warto się w nią wsłuchać, zastanowić się, co chce nam powiedzieć. Gdy ją przeżywamy świadomie , przygotowuje nas do działania i daje siłę.

 

Pamiętajmy, że spór to nie atak. A przed agresją w sytuacjach konfliktowych można się obronić np.

 

- Nigdy nie mów „tak”, gdy chcesz powiedzieć „nie”.

- Gdy ktoś mocno naciska, możesz przerwać rozmowę lub zastosować metodę „zdartej płyty”: „Tak jak już powiedziałem, ja uważam inaczej, mam inne zdanie na temat i przy nim pozostanę”.

- Gdy ktoś na ciebie krzyczy lub cię obraża, zawsze najpierw odnieś się do formy, zanim przejdziesz do treści. Nie zgadzaj się na naruszanie twojej godności osobistej.

- Nie tłumacz się, nie wycofuj ze swojego stanowiska. Nie musisz wstydzić się siebie, masz prawo mieć inne zdanie.

- Gdy ktoś cię atakuje, oskarża stanowczo postaw granicę: „Ja tak o sobie nie myślę”, „Nie zgadzam się z taka opinią”.

- Nie staraj się zacierać różnic lecz podkreślaj je: „ Widzę, że mamy w tej sprawie odmienne zdanie.’ Dajesz rozmówcy klarowną informację, że nie ustąpisz.

- Demaskuj zawoalowaną krytykę, pytaj wprost, gdy czegoś nie rozumiesz lub nie jesteś pewien.

- Pamiętaj, że w każdej chwili możesz przerwać sytuację, w której czujesz się niekomfortowo.

 

Red. Port.

Oceń ten artykuł
(17 głosów)