Ministerstwo Gospodarki, podsumowując prowadzone przez siebie działania promujące polską gospodarkę zagranicą, uznało realizowany przez SPC House of Media program promocji branży kosmetycznej za „succes story nr 1”. Na działania proeksportowe w latach 2012 – 2014 Ministerstwo wydało 340 mln zł. Planuje uruchomić kolejne programy już w 2015 roku.
Ministerstwo Gospodarki podsumowało programy promocji polskiej gospodarki zagranicą, które prowadziło w latach 2012 – 2015. Ich budżet wynosił ok. 340 milionów złotych. Prawie połowa tej kwoty została przekazana polskim firmom na dofinansowanie ich działań proeksportowych.
W ramach działań, Ministerstwo prowadziło 15 branżowych programów promocji, liczne wielobranżowe programy w prawie 20 wybranych krajach czy zagraniczną kampanię reklamową Marki Polskiej Gospodarki. Koordynowało też pracę polskich i zagranicznych placówek wspierających polskich eksporterów: Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji przy Ambasadach RP i wojewódzkie Centra Obsługi Inwestorów i Eksporterów.
W efekcie, eksport na priorytetowe rynki wzrósł od 2012 do 2014 roku o 22%. Największe, 2,5-krotne wzrosty sprzedaży odnotowano do Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Według prognoz Ministerstwa na 2015 rok, polski eksport może zwiększyć się o kolejne 5,5%.
Podsumowując działania, Ministerstwo Gospodarki za „success story nr 1” uznało program promocji branży kosmetycznej, realizowany przez SPC House of Media. Był to najbardziej popularny program branżowy – wzięło w nim udział ponad 80 firm. Ministerstwo napisało o nim:
Programem, który okazał się niewątpliwym sukcesem w ramach poddziałania 6.5.1 PO IG, był program promocji branży kosmetycznej. Dzięki spójności i skonsolidowaniu branży oraz niezwykle sprawnej i efektywnej działalności realizatora programu, udało się uzyskać wymierny efekt skali wzakresie promocji Marki Polskiej Gospodarki oraz renomy i potencjału polskiego przemysłu kosmetycznego.
Polska jest już 6. eksporterem kosmetyków w Europie. Uczestnicy branżowego programu deklarowali, iż w czasie jego trwania ich sprzedaż zagraniczna zwiększyła się o ponad 50%, natomiast 29% firm wprowadziło swoje produkty na więcej niż 9 nowych rynków (kolejne 33% – na 4-8 rynków). W ocenie firm, program realnie wpłynął też na zwiększenie rozpoznawalności polskich producentów jako rzetelnych partnerów biznesowych, wytwarzających kosmetyki najwyższej jakości.
Zachęcone sukcesami, Ministerstwo Gospodarki planuje uruchomienie kolejnych programów promocji, finansowanych w ramach nowej perspektywy finansowej UE.
W 2015 roku w ramach III osi priorytetowej PO IR, przeznaczonej na wsparcie innowacji w przedsiębiorstwach, uruchomiony ma zostać projekt Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe – Brand.PL. Jednym z jego zadań będzie koordynacja działań promocyjnych prowadzonych przez różne instytucje. W ramach uwspólniania działań, na zagranicznych targach preferowane mają być wspólne, ujednolicone wizualnie stoiska polskich firm – takie, jakie w swoim programie propagował SPC House of Media. Jak podsumowało Ministerstwo:
Przykłady wspólnych wystąpień polskiej oferty eksportowej podczas wydarzeń o zasięgu globalnym (np. SIAL, ILA, branża kosmetyczna) wskazują, iż konsekwentnie realizowana polityka rozwoju danej branży oraz koncentracja środków publicznych na konkretnym celu, pozwala na dokonanie skoku jakościowego w przeciągu zaledwie kilku lat.
Więcej informacji:
Informacja na stronie Ministerstwa Gospodarki
Materiały prasowe Ministerstwa Gospodarki, podsumowujące programy
Komunikat prasowy SPC House of Media, podsumowujący program promocji branży kosmetycznej