poniedziałek, 23 grudnia 2024
Miło Cię widzieć!

12 przykazań przyciągających bogactwo

12 PRZYKAZAŃ PRZYCIĄGAJĄCYCH BOGACTWO

Artykuł z portalu Ona Ona Ona (http://www.onaonaona.com/)


Justyna Błaszczyk

Uważasz, że Twój szef Cię nie docenia? Jesteś przekonana, że Twoje zarobki nie są adekwatne do Twojej wartości? Oto dwanaście przykazań, pomagających w karierze.

 


Justyna Błaszczyk


1. Nie przyjmuj mniej niż jesteś warta.

Kiedy kobieta chce prosić o podwyżkę – najgorsza pułapka, w którą wpada, to bycie „zbyt miłym”.

Zarabiasz tyle, na ile się zgodziłaś… A więc teraz postanów godzić się na więcej!

Liczne badania dowiodły, że kobiety zarabiają mniej niż mężczyźni, bo nie negocjują wystarczająco twardo. Większość kobiet nawet nie podejmuje prób walki o wyższą pensję, podczas gdy mężczyźni niemal zawsze żądają wyższego wynagrodzenia i zazwyczaj je dostają! Kobiety – przedsiębiorcy popełniają ten sam błąd. Te, które zaczynają własną działalność, zazwyczaj wyceniają swoje usługi o 20% do 30% mniej niż mężczyźni.

Nie rób tego. Odmawiaj przyjmowania mniej niż jesteś warta!


2. Proś o podwyżkę.

Czas poprosić o podwyżkę…. Teraz! Jeśli prowadzisz firmę, czas podnieść ceny Twoich usług. Pomyśl o swoim wynagrodzeniu jak o żyjącej istocie – albo się rozwija, albo umiera. Najlepiej zrobisz prosząc o niewielką podwyżkę na przykład co pół roku. Jeśli poprosisz o 3-4% procent więcej, Twój pracodawca nawet tego nie odczuje. Przekalkuluje, że taniej jest podnieść odrobinę wynagrodzenie własnemu pracownikowi niż szukać nowego.


3. Jeśli nie lubisz swojej pracy, zrezygnuj z niej.

Jeśli jesteś w pracy niedoceniana, źle opłacana i nie rozwijasz się w niej, powinnaś zastanowić się nad zmianą. Łatwo mówić… przeważnie mamy liczne zobowiązania: rachunki, kredyty, dzieci na utrzymaniu, a do tego zero oszczędności.

Spędzasz czas robiąc coś, czego nie lubisz, wierząc, że któregoś dnia będziesz na tyle bogata, aby wreszcie robić to, co chcesz? A co jeśli to „kiedyś” nigdy nie nastąpi? Co jeśli spędzisz najlepsze 20 lat swojego życia w beznadziejnej pracy aby wreszcie okazało się, że jest już za późno, aby realizować swoje marzenia?

Pamiętaj, że nie musisz porzucać pracy nagle. Wyznacz sobie ostateczny termin: za pół roku, za rok, jak Ci pasuje. I zacznij już teraz planować swoją nową karierę!


4. Zacznij swój biznes.

Powiedzmy, że nie lubisz swojej pracy. Kto powiedział, że musisz szukać następnej? Załóż własną firmę. Jeśli się boisz, możesz zacząć od kilku dodatkowych godzin, łącząc nowe zajęcie z obecną pracą. Pomyśl czy jest coś, co sprawia Ci szczególną przyjemność, co jest Twoja pasją? Może stanie się sposobem zarabiania pieniędzy? Zainteresuj się programami unijnymi – może uda Ci się znaleźć w ten sposób środki na rozpoczęcie swojej działalności.


5. Bądź osobą, na której można polegać.

• Nie spóźniaj się.

• Miej plan i realizuj go.

• Zawsze dotrzymuj słowa.

• Bierz pełną odpowiedzialność.

• Bądź uprzejma.

• Uśmiechaj się.


6. Trzymaj wydatki pod kontrolą.

Nic nie przywiąże Cię do nielubianej pracy silniej niż zobowiązania finansowe. Im więcej zarabiamy, tym rozrzutniej wydajemy. Najczęstszą pułapką jest chwyt „niskie raty miesięczne”. Kilka takich „niskich” rat daje w sumie potężne miesięczne zobowiązania, zwłaszcza jeśli dodać do tego „nisko oprocentowany kredyt gotówkowy”. Kontroluj wydatki, zwłaszcza gdy zaczynasz lepiej zarabiać. W przeciwnym razie utkniesz na zawsze w nielubianej pracy.


7. Każdego dnia pracuj tak, jakbyś miała jechać jutro na wakacje.

Pamiętasz ostatni raz, kiedy pojechałaś na urlop? Pamiętasz, jak dużo udało Ci się zrobić zanim wyjechałaś? Ostatni tydzień przed wyjazdem sprawił, że byłaś naprawdę zorganizowana, prawda? Wiedziałaś, że masz dużo do zrobienia, więc spisałaś listę rzeczy do załatwienia, żeby z wszystkim zdążyć.

Przychodź do pracy po to, aby pracować – nie marnuj czasu. Pracuj, jakbyś miała za chwilę wyjechać i zobaczysz, że Twój szef to doceni. A potem naprawdę jedź na wakacje. Zasługujesz na nie!


8.Skup się na tym, co czyni Cię wyjątkową.

To brzmi banalnie, ale każda z nas ma jakiś szczególny, wyjątkowy talent. Niektórzy odkrywają go bardzo wcześnie i rozwijają tak długo, aż inni to docenią. Te osoby zazwyczaj zostają ekspertami w swoich dziedzinach. I nie chodzi tylko o gwiazdy filmu czy sportu. Można być gwiazdą wśród nauczycieli, matek, itd. Odpowiedz sobie na pytanie: „Co mnie czyni wyjątkową?”

Jeśli trudno Ci znaleźć odpowiedź, zapytaj przyjaciół. Możesz też pomóc sobie innym pytaniem: „Co sprawia mi taką przyjemność, ze robiłabym to za darmo gdybym była milionerką?”


9.Przekazuj innym zadania, których sama nie musisz wykonywać.

Jeśli robisz karierę, nie powinnaś tracić czasu na pranie czy sprzątanie. Jeśli tego nie cierpisz, wynajmij pomoc domową. To samo dotyczy pracy. Nie rób rzeczy, które możesz zlecić innym. A jeśli to Ty jesteś osobą, której zleca się te wszystkie zadania? Jeśli to właśnie Ty jesteś asystentką od odbierania telefonów, parzenia kawy i robienia ksero? Porozmawiaj z szefem – może są lepsze sposoby na wykorzystanie Twoich zdolności?


10.Wstawaj wcześnie.

Narzekasz, że doba ma tylko 24 godziny? Jest na to sposób: spróbuj wstawać o godzinę wcześniej. Na początku będzie Ci trudno, ale z czasem Twój organizm się przyzwyczai. Będziesz też wcześniej kłaść się spać. Nie oszukujmy się: większość z nas w okolicach północy najczęściej przeskakuje bezmyślnie po kanałach TV lub stronach internetowych. Jeśli postawisz sobie jakiś cel i poświęcisz mu tę dodatkową poranną godzinę (sport, nauka języka), bardzo szybko zauważysz postępy.


11.Zrób coś dla innych.

Podobno w niektórych szkołach nauczyciele każą uczniom napisać dla siebie epitafium. Cenne doświadczenie. Jak chciałabyś pozostać w pamięci innych? Czy ktoś powie, że zmieniłaś coś w świecie? Pomyśl, w co mogłabyś się zaangażować. W Polsce działa wiele fundacji i stowarzyszeń, które z radością przyjmą każdą pomoc.


12.Bądź wdzięczna.

Miliarder Sir John Templeton radził jak osiągnąć szczęście i bogactwo: „okazuj wdzięczność”. Czasem sprawy nie układają się po naszej myśli: nie dostajemy podwyżki, nie stać nas na wymarzone mieszkanie, chorujemy. Jak nie stracić motywacji w takich chwilach? Już teraz spisz listę 50 rzeczy, za które jesteś wdzięczna, i sięgaj do niej w chwilach zwątpienia.


Opr. Justyna Błaszczyk
Akademia Coachingu i Inspiracji
www.acii.pl
Na podstawie: Bach David, Smart women finish rich, Doubleday Canada 2003

Artykuł z portalu Ona Ona Ona (http://www.onaonaona.com/)

Oceń ten artykuł
(18 głosów)